Vernostné zľavy extra 3-7%

CKD - Cyklická ketogénna diéta

Chudnutie | 24. 3. 2007
CKD - Cyklická ketogénna diéta

Čo presne znamená slovo Ketóza? Metabolický stav ketózy jednoducho znamená, že množstvo ketónov v krvi prekračuje normálnu hodnotu. Keď je telo v ketogénnom stave znamená to, že energia z tuku v metabolizme je neporušená. Vtedy organizmus začne používať vlastné tukové zásoby ako zdroj energie pre každodenné fungovanie orgánov v tele.

Čo je také skvelé na ketóze?

Stabilizovanie tohto metabolického stavu v organizme, čo i len na krátky čas má mnoho pozitívnych efektov.

1, Jednou z hlavných výhod je, že zvyšuje schopnosť organizmu využívať tuky v prospech energie, čo je veľkou výhodou aj v čase prijímania nadmerného množstva sacharidov. V objemovom období tréningu, keď organizmu dodávame nadmerné množstvo sacharidov je telo dosť lenivé využívať zdroj energie z tukových zásob, ale v stave ketózy je dosť výkonné na to, aby spotrebúval energiu z tukových zásob.

2, Ďalšou šikovnou funkciou na stave ketózy je, že ak organizmus nemá ďalšie využitie pre ketóny jednoducho ich z tela vylučuje močom, čo značí, že tuk budete jednoducho vylučovať močením. Toto je dosť neobvyklé preto, že organizmus má skôr schopnosť ukladať tukové zásoby na horšie časi.

3, Ketóza ma takisto efekt na úsporu bielkovín v tele za predpokladu, že konzumujete adekvátne množstvo bielkovín a kalórií denne. Potom telo uprednostňuje ketóny pred glukózou. Následne má telo hojné množstvo tuku pre zdroj energie, čo znamená, že nevzniká potreba okysličovania bielkovín pre generovanie glukózy prostredníctvom glukogenézy.

4, Ďalšia výhoda súvisí s nízkym obsahom inzulínu v organizme, čo zapríčiňuje väčšia lipolíza a uvoľnovanie glycerolu oproti normálnej diéte, kde obsah inzúlínu je okolo 80-120. Inzulín spôsobuje efekt blokovania lypolízy, čo postihuje efekt spracovania tuku na zdroj energie. Keď je inzulín potláčaný na nižšie hodnoty mnohé iné hormóny sa začnú uvoľňovať vo väčšom množstve ako napríklad rastový hormón a iné silné hormóny.

5, Ďalšia malá, ale veľmi významná výhoda ketogénnej diéty je to, že ketóny majú shopnosť potláčať pocit hladu u ľudí. Úprimne povedané, čo môže byť lepšie ako nemať pocit hladu v nízkosacharidovej diéte. Je to z dôvodu zvýšenej konzumácii zdravých tukov, ktoré obsahujú cca 9 kalórií. Keď ešte do diéty zaradíte termogénny spalovač tuku na jedlo ani nepomyslíte.

6, V neposlednom rade treba spomenúť ďalšiu výhodu, ktorú prináša ketogénna diéta. V tomto stave je organizmus neefektívnym zdrojom energie, keď že spotrebuje väčšie množstvo tuku pre výkon oproti organizmu mimo diéty. Organizmus spotrebuje viac kalórií pri aktivite počas ektogénnej diéty.

 

Čo hovorí vedecký výskum?

Stav Ketózy je z väčšej časti kontrolovaný inzulínom, glukagónom a hladinou glukózy v krvi. Inzulín je jeden z hormónov, ktorý produkuje pankreas v prítomnosti sacharidov. Funkciou inzulínu je strážiť hladinu cukru v krvi. Pokiaľ by nebolo inzulínu, hladina cukru v krvi by sa vymkla kontrole a to určite nie jedobré pre organizmus.

Glukagón je antagonistický hormón, ktorý je takisto vylučovaný pankreasom. Keď hladina inzulínu v krvi začne výrazne klesať na dosť nízke hodnoty (tento pokles býva zapríčinený nízkou konzumáciou sacharidov po dlhšiu dobu), glukagón sa vtedy začne vylučovať pankreasom, aby rozkladal glykogén v krvi na použiteľnejšiu formu – glukózu. Ale čo sa stane, keď prebehne tento proces a minie sa glykogén? Toto je moment, kedy začne nastávať metabolický stav ketózy preto, že pankreas môže začať rozkladať voľné mastné kyseliny do použiteľného energetického substrátu známeho ako ketón.

 

Môže metabolický stav ketózy znamenať nebezpečenstvo pre organizmus?

Samozrejme hlavným cieľom stavu ketózy pre človeka je zbavenie sa nadmerných uložených zásob tuku na celom tele.

1, Táto diéta nie je rozhodne určená pre diabetikov preto, že ich hladina krvného cukru je strážená a prudké zmeny by samozrejme znamenali zdravotné problémy.

2, Počas prvých týždňov tejto diéty telo musí prejsť metabolickou premenou. Znamená to, že telo si musí navyknúť na túto zmenu. Keď si telo zvykne spracúvať ketóny môžete sa dočkať miernych bolestí hlavy, keď že mozog je zvyknutý využívať ako zdroj energie glukózu.

3, V ďalšom bode je dôležité pripomenúť, že keď náhle organizmu prestaneme dávať zaužívané množstvo sacharidov , prídeme tak aj o stopové prvky obsiahnuté v nich (vitamíny, minerály). Môžeme ich však dopĺňať prostredníctvom kvalitných komplexných Vitamínových doplnkov. Musíte si byť istý, že prijímate 100% dávku potrebnú pre organizmus. Ďalej je dôležité vo fáze užívania sacharidov konzumovať kvalitné sacharidy s vlákninou (ryža, celozrné pečivo, cestoviny).

 

Ako dosiahnuť stav ketózy?

Najlepšou cestou ako dosiahnuť stav ketózy je používanie jednotlivých fáz užívania sacharidov v diéte. Ale to už je téma pre druhú časť. Vysvetlime si najprv ako dosiahneme stav ketózy za pomoci rôznych výživových trikov.

Na základe experimentov som našiel najvhodnejšiu cestu dosiahnutie ketózy. Je potrebné začať s vysokým užívaním tukov s menšími dávkami bielkovín. Po dosiahnutí stavu ketózy je potrebné postupne zredukovať prísun tukov a zvýšiť príjem bielkovín.

Počas prvých dvoch dní eliminovania príjmu sacharidov je ideálne užívať tuky a bielkoviny v pomere 80% tuku 20% bielkovín. Sacharidy teba vylúčiť okrem malých dávok príjimaných z vajíčok a syra. Počas užívania menšieho množstva bielkovín, začne hladina inzulínu klesať rýchlejšie preto, že premena bielkovín na glukózu prebieha v organizme s 54% využiteľnosťou. Dovolíme tak organizmu dosiahnuť stav ketózy rýchlejšie. Po týchto prvých dňoch začneme navyšovať prísun bielkovín preto, že ich bude potrebovať svalové vlákno.

Po prvých dvoch dňoch zmeníme pomer prísunu živín na 65% tuku, 30% bielkovín, 5% sacharidov. Tento pomer zabezpečí zotrvanie organizmu v stave ketózy a bude mať dosť bielkovín pre svalové vlákno. Malé množstvo sacharidov je vhodné dopĺňať zo zeleniny s vysokým obsahom vlákniny pre optimálnu funkčnosť tráviacej sústavy.

Fáza zvýšeného príjmu sacharidov je požívaná zriedkavejšie po dlhšom užívaní 5% príjmu sacharidov. Ideálne je príjimať zvýšené množstvo sacharidov jeden deň v týždni. Najčastejšie sa jedná o piatok večer a celú sobotu. Pred piatkovým tréningom je potrebné zabezpečiť glykogénnu kompenzáciu. Je preto vhodné zabezpečiť príjem nenasýtených tukov v jednotlivých dávkach, ktoré majú vplyv na citlivosť inzulínu.

Takže približne dve hodiny pred tréningom užite menšie množstvo sacharidov. Energetická tyčinka je vhodným doplnkom v tejto situácii. To pre to lebo telo sa nedostane mimo stavu ketózy a glukóza v krvi bude mať schopnosť znižovať svoj pomer oproti normálnemu stavu ketózy, čo je približne 50-60. Toto je pozitívna odmena kvôli faktu, že čím menej cukru sa nachádza v krvi, tým lepší anabolický efekt budú mať sacharidy na svalové vlákno. Toto je dôležitý efekt preto, že vo fáze zvýšeného príjmu sacharidov majú za úlohu zrekonštruovať a doplniť stratené svalstvo počas týždňa a organizmus počas nabíjacej fázy potrebuje maximálnu využiteľnosť dostupných sacharidov pre lepší anabolizmus.

Pridaj sa k nám na facebook