Vernostné zľavy extra 3-7%

Beh v chladnom prostredí

Tréning | 2. 11. 2013
Beh v chladnom prostredí

eh už dnes patrí k celoročným športom. Koniec koncov, prečo aj nie. Kvalitná bežecká obuv a oblečenie umožnia nevzdať sa tohto potešenia ani v studenom a vlhkom počasí. Bežať v tichom, zimnom prostredí, počúvať len vlastný dych, cítiť svieži vzduch v pľúcach, zažívať osvieženie mysle - to sú všetko pocity, kvôli ktorým sa oplatí vybehnúť von aj v studených mesiacoch. Aby však zostalo len pri dobrom zážitku, odporúča sa dodržiavať určité zásady.

Zahriatie svalov a strečing:

Skôr ako vybehnete z domu, zahrejte si svaly a natiahnite ich. Na zahriatie môžete využiť beh po schodoch vášho domu alebo skákanie cez švihadlo. Keď už majú vaše svaly prevádzkovú teplotu, začnite so strečingom (v prípade behu pôjde samozrejme predovšetkým o strečing spodnej časti tela). Keď ste pripravení, oblečte sa do primerane teplého oblečenia a môžete vyraziť do terénu. Pri mrazivých teplotách sa musíte lepšie chrániť a nezabudnite na čiapku a rukavice.

Zima a okolitá teplota:

Behanie pri teplotách tesne okolo nuly alebo aj niečo pod nulou je bezpečné. Nezabúdajte však, že vietor zhoršuje pocit vnímania zimy a pri silnom vetre možno aj pri teplotách tesne pod nulou prísť k omrzlinám. V chladnom počasí by sa váš výkon mal pohybovať v rozmedzí 60-70 % maximálnej tepovej frekvencie.

Obuv:

Pri behoch v zimných a chladných mesiacoch, kedy je povrch šmykľavý a počasie premenlivé, je nevyhnutné mať vhodnú obuv. V takýchto prípadoch by sme mali voliť trailovú obuv, ktorá sa vyznačuje profilovanou podrážkou. To vám zaručí, že sa len tak ľahko nepošmyknete a budete mať väčšiu istotu pri došľapovaní a odrazoch.

Cudzie prostredie:

Ak ste vo väčšom meste, vezmite si so sebou vizitku hotela, v ktorom ste ubytovaní a mapu mesta alebo jeho okolia (podľa toho, po ktorých trasách chcete behať). Ak nemáte mapu, všímajte si výrazné znaky okolitého prostredia ako sú veľké budovy, prírodné útvary a podobne. Najbezpečnejší čas na behanie v cudzom prostredí je ráno, kedy je vonku viac ľudí. Vyhýbajte sa opusteným uliciam a podozrivým štvrtiam. Na beh si neberte svoje cennosti.

Stravovanie:

Za predpokladu, že sa behu venujete vážnejšie a nie iba ako príležitostné prebehnutie a prevetranie sa, je tu jedna vhodná rada ohľadom stravovania. Deň pred náročným bežeckým dňom je dobré dať si niekoľko sacharidových jedál, ktoré vám dodajú energiu na nadchádzajúci výkon. Ako vytrvalostný športovec (predovšetkým, ak sa venujete vytrvalostným športom pravidelne) potrebujete celkovo vyššie dávky sacharidov. Poučte sa od tých, ktorí už majú nejaké tie kilometre v nohách a ktorí túto vec realizujú pravidelne.

Príklady jedál s obsahom sacharidov, ktoré sú v takýchto prípadoch vhodné:
Špagety s paradajkovou omáčkou – je to tradičné jedlo maratóncov, ktoré na pretekoch dostávajú deň pred súťažou.
Zemiaky s jogurtom alebo tvarohom - kombinácia sacharidov a bielkovín dodá telu silu a energiu. Ak si zemiaky opečiete v rúre, získate nielen zdravé, ale aj veľmi chutné jedlo.
Palacinky, mliečna ryža, cestoviny s ochuteným tvarohom - jedlá vhodné pre všetkých, ktorí dajú prednosť sladkej chuti.

Faktor bezpečnosti:

Samozrejme vždy je ideálnejšie behanie minimálne vo dvojici. Ak ste však bežec sólista, potom by ste mali pamätať na túto dôležitú radu, ktorej dodržiavanie vám v istých prípadoch môže výrazne pomôcť. Vždy, a to bez ohľadu na to, kde a v akom čase idete vonku behať, nechajte či už doma alebo v hotely informáciu o trase vášho behu a predpokladaný čas návratu. Ak vám ide o zvýšenie bezpečnosti, tak by ste nemali behať na málo frekventovaných miestach a nie v čase, keď už je vonku tma.
Rada pre ženy: neobliekajte si výstredné oblečenie, ktoré zbytočne priťahuje pozornosť ľudí.

Bonusová rada: Beh začnite proti smeru vetra. Keď sa budete vracať domov, podpora vetra fúkajúceho do chrbta vám pomôže.

Pridaj sa k nám na facebook