Vernostné zľavy extra 3-7%

Čo je to Creatine?

Výživa | 3. 11. 2006
Čo je to Creatine?

Čo je to a odkiaľ?

Kreatín monohydrát je jeden z najpopulárnejších a najefektívnejších doplnkov výživy užívaných v kulturistike. Každý kto užíval kreatín dosiahol zaujímavé výsledky, či už v naberaní svalovej hmoty alebo sily.

Existuje veľmi dobrý dôvod, prečo v roku 1996 na letných olympískych hrách traja zo štyroch víťazov užívali kreatín : pretože funguje a funguje spoľahlivo.Francúzki vedci objavili ako prví

kreatín v roku 1823 keď zistili, že 95 % kreatínu sa spotrebúva vo svalovom vlákne. Prvá publikovaná správa, že kreatín podporuje rast svalovej hmoty a odporúčanie pre kulturistov bol článok v časopise The Journal of Biological Chemistry v roku 1926 !

Napriek tomu, že veda poznala kreatín pekne dlho, oficiálne bol použitý po prvýkrát športovcami zúčastnenými na olympískych hrách v roku 1992 Barcelona, Španielsko. Takže, čo je kreatín? V našom tele sa prirodzene nachádza určité množstvo tejto látky a má za úlohu dodávať energiu svalom.

Je produkovaný vnútornými orgánmi pečeňou, pankreasom a obličkami a transportuje sa do svalstva krvným riečišťom. Po obohatení svalovej hmoty sa zmení na phosphocreatin (creatín fosfát). Tento vysoko energetický metabolit je použitý na regeneráciu svalov a ako posledný zdroj energie ATP (adenosine triphosphate).

Creatin monohydrát je 100% prírodný a nachádza sa v množstve potravín ako napríklad hovädzie mäso, losos, tuniak a iné. Najlepším zdrojom kreatínu je kreatín monohydrát, pretože obsahuje na svoju hmotnosť najviac čistého farmaceutického kreatínu 99,9%, oproti iným zdrojom.

Ako to funguje a na základe akého výskumu sa odporúča?

Kreatín je v kulturistike maximálne žiadaný a to z dobrého dôvodu. Kreatín dokáže preukázateľne budovať čistú svalovú hmotu, už po dvoch týždňoch užívania! Je tiež zodpovedný za zlepšovanie výkonnosti počas intenzívnych tréningov, posúva energetické schopnosti a urýchľuje regeneráciu.

Nie je divu, že atléti ktorí užívajú kreatín výrazne posúvajú svoje maximálne hranice výkonu. Už čoskoro každý atlét, ktorý súťaží bude kreatín užívať (ak sa tak už nestalo). Schopnosť kreatínu zväčšovať energetické rezervy vo svaloch pochádza zo svalových bielkovín, ktoré vďaka syntetickej premene s kreatínom minimalizujú svoj rozklad.

Stane sa tak, pretože kreatín má jedinečnú schopnosť hydratovať svalové vlákna vodou a podporuje tak ich zväčšovanie a pevnosť.

Dosť štúdií bolo vykonaných na kreatíne za účelom zistenia prečo a ako to funguje tak dobre. Bolo vykonaných viac ako 20 placebo-kontrolných (placebo – neaktívna substancia) výskumov, ktorými vedci chceli preukázať nefunkčnosť kreatínu.

Všetky výskumy preukázali, že kreatín dokázateľne zvyšuje fyzický výkon, silu, urýchľuje regeneráciu, zväčšuje svalové vlákna a podporuje odbúravanie tuku!

Kto to potrebuje ?

Každý, kto potrebuje viac energie, chce budovať viac svalovej hmoty rýchlejšie a zároveň mať viac energie musí skúsiť suplementáciu kreatínom.
Ďalej každý, kto chce budovať svalovú hmotu bez zbytočného tuku a snaží sa o lepší tonus postavy. Každý, kto je pravidelne zaťažovaný fyzickou aktivitou, je pod stálym tréningovým stresom, unavený zo stagnácie a snaží sa o lepšie tréningové výsledky by mal skúsiť kreatín monohydrát.

Ako sa dávkuje a má nejaké vedľajšie účinky?

Excelentné výsledky boli dosiahnuté užívaním kreatínu týmto spôsobom. Prvá fáza sa nazýva „nabíjacia“. Toto dávkovanie funguje perfektne pre niekoho, kto kreatín neužíval nikdy pred tým. Ako napovedá názov, tento spôsob dávkovania naplní vaše svalstvo kreatínom. Počas prvých 4 – 6 dní užívajte denne 20 – 30 g kreatínu, to je 4 - 6 čajových lyžíc (jedna lyžička 5g) .

Môžete ho miešať s džúsom (bez obsahu kyselín, grepový džús) alebo s vodou. Po nabíjacej fáze, stačí užívať denne 10-15 g pre udržiavanie hladiny kreatínu, nepotrebujete užívať viac. Najlepšie výsledky boli dosiahnuté užívaním s produktom obsahujúcim vysoké množstvo sacharidov a obsahom ovocného cukru (glukóza, dextróza), najlepšie dávkovať 60-30min pred tréningom.

Vedľajšie účinky pri všetkých vedeckých výskumoch neboli zistené a to jednoznačne! Kreatín je absolútne bezpečný a efektívny. Nikdy nebolo preukázané, že by v organizme pôsobil toxicky. Veď ani nemôže, keď ho má v organizme každý z nás.

Takže nie je dôvod obávať sa vedľajších účinkov čistého kreatínu monohydrátu a tí, ktorý, ho začnú užívať musia byť pripravení na zvýšenie výkonu, rast svalovej hmoty a lepšie regeneračné schopnosti !

Pridaj sa k nám na facebook

Novinky

Najčítanejšie

Súvisiace články