Vernostné zľavy extra 3-7%

Hardgaineri a suplementy (1.časť)

Výživa | 6. 10. 2012
Hardgaineri a suplementy (1.časť)

Bojovať proti vašej genetike, kvôli ktorej sa vám o rýchlom náraste svalovej hmoty môže len zdať, nie je ľahké. Na druhej strane, nie je to ani nemožné. Najprv si objasnime termíny, ktoré budú pre ďalšie časti tohto článku zásadné.

Existuje rozdiel medzi vyznávačmi posilňovania, pre ktorých je ťažké nabrať novú svalovú hmotu, a tými, pre ktorých je to takmer nemožné. Druhá skupina tvrdo pracuje celé mesiace, stravuje sa podľa vyvážaných a kvalitných výživových plánov, ale stále nie a nie dosiahnuť ciele, s ktorými by mohli byť spokojní. To z nich potom robí akýchsi neurotikov, ktorí pokukujú po tých obdarenejších a ticho im závidia.

Pokiaľ aj vy patríte medzi jednotlivcov so spomenutým problémom a veľmi ťažko priberáte kvalitnú svalovú hmotu, čítajte ďalej. Dozviete sa, ako aspoň sčasti oklamať vaše gény. Nebude to ľahká cesta, pretože nabrať aktívnu hmotu stojí vždy veľké úsilie.

Predstavíme si suplementačný plán, ktorý bude založený na rôznych kombináciách doplnkov stravy užívaných počas rôznej doby dňa. Kľúčom v tomto prípade (obzvlášť práve pre hardgainerov) bude pravidelnosť a konzistentný prístup. Inšpirujte sa tým a možno sa aj vám podarí zbaviť nálepky večného čakateľa na novú svalovú hmotu. V prvej časti sa pozrieme na obdobie okolo prebudenia a ranné hodiny.

 

Skoro ráno resp. pred prebudením

Čo a koľko:

Arginín (zdroj pre tvorbu oxidu dusnatého – NO): cca 5 gramov

Dôvod:

Pravdepodobne sa pýtate, ako máte prijať doplnok stravy ešte pred prebudením. Je to myslené tak, že večer pred spánkom si máte pripraviť dávku arginínu spolu s vodou a nastaviť si budík na čas približne 1-2 hodiny predtým, než ráno vstávate z postele. Možno to znie bláznivo a je to pre vás úplne zbytočné, ale ak skutočne chcete svoj organizmus poriadne nakopnúť a skúsiť aj niečo nové, dajte tomu šancu. Aby ste maximalizovali vstrebávanie arginínu a jeho vlastnosť uvoľňovať NO, prijmete ho nalačno a k tomu je táto skorá ranná hodina veľmi vhodná. Dávkovaním arginínu pred ranným vstávaním zaistite udržanie vysokej hladiny NO a môžete ľahšie vyživovať svoje svaly počas dňa.

 

Po prebudení (približne 30-45 minút pred raňajkami)

Čo a koľko:

Srvátkový proteín: cca 30-40 gramov

Rýchlejšia forma sacharidov (môže byť vo forme nejakého športového nápoja): cca 30-40 gramov

Karnitín: 1-3 gramy

Dôvod:

Keď sa ráno prebudíte, váš vyhladovaný organizmus začne doslova útočiť na svalové bielkoviny, z ktorých sa bude pokúšať získať potrebnú energiu. Tomuto procesu hovoríme katabolizmus a pre posilňujúcich ľudí je určite nežiaducim javom. Aby ste mu predišli, musíte prijať rýchlejšie vstrebateľné živiny.

Aminokyseliny zo srvátkového proteínu sa dostanú do krvného toku veľmi rýchlo a zamedzia organizmu kŕmiť sa z vlastnej svalovej hmoty. Ostatné aminokyseliny putujú do oslabených svalov a pomáhajú s ich opravou a regeneráciou. Noc po ťažkom tréningu je tiež zásoba glykogénu do istej miery vyčerpaná a preto telo žiada aj doplnenie glykogénových zásob.

Karnitín vám môže zvýšiť počet androgénnych receptorov vo svaloch, na ktoré sa naviazuje testosterón, aby vám umožnil svalový rast. Keďže je hladina testosterónu ráno najvyššia, bude samozrejme výhodou, ak máte čo najviac receptorov, ktoré na seba testosterón naviažu. Karnitín tiež spolupracuje s inzulínom, vďaka ktorému sa dostáva do svalových buniek, takže môže byť výhodné prijímať ho spolu so srvátkovým proteínom a ďalšími športovými nápojmi.

 

Spolu s raňajkami

Čo a koľko:

Multivitamín/multiminerál: 1 dávka (ďalšiu dávku môžete zobrať aj neskôr večer)

Dôvod:

Je veľmi jednoduché v tom množstve stravy a doplnkov prehliadnuť tak dôležitú vec ako je dostatočný príjem vitamínov a minerálov. To sa vám ale nesmie stať! Vitamíny a minerály dodajú telu potrebné mikroživiny a podporia svalový rast, pomôžu metabolizmu, posilnia imunitu a upravia funkcie ďalších dôležitých systémov tela. Je dôležité, aby ste tieto multivitamínové suplementy prijímali spolu s jednom, lebo väčšina vitamínov a minerálov sa najlepšie vstrebáva a využíva práve s jedlom.

Pridaj sa k nám na facebook