Vernostné zľavy extra 3-7%

Na kalóriách a zelenine stále záleží

Výživa | 1. 7. 2014

Na kalóriách a zelenine stále záležíKaždý, kto sa pripravuje na obdobie, v ktorom chce začať pravidelne cvičiť s cieľom zbaviť sa nadbytočných kilogramov a zlepšiť svoju kondičku, sa nepochybne stretne so známym konceptom týkajúcim sa stravovacích zvykov. Vo všeobecnosti sa doteraz prezentovala jednoduchá poučka – jedávať menej a praktizovať viac fyzickej aktivity. Tento princíp by mal automaticky dopomôcť k strate váhy, no zdá sa, že stále viac vedcov a výskumov predsa len zistilo ešte jeden podstatný detail.

Jednoduchá matematika „denne zo seba vydávať viac kalórií ako súčet tých, ktoré naše telo za 24 hodín prijme“ je totiž ovplyvnená aj tým, odkiaľ prijaté kalórie pochádzajú. Potvrdil to nedávno zverejnený výskum v žurnále americkej zdravotnej asociácie, ktorý naznačuje, že je potrebná korekcia v chápaní spomínaného modelu. Tradične sa totiž vznik obezity prezentuje ako nerovnováha medzi prijatou a vydanou energiou, teda inými slovami – priveľa jedla a nedostatočná telesná aktivita spôsobuje ukladanie nadbytočného tuku v tele.

Tento článok a jeho nový koncept sa líši v tom, že značný dôraz kladie na kvalitu konzumovanej stravy a to hlavne na typ karbohydrátov, ktoré strava obsahuje. Okrem toho sa nezabúda ani na životný štýl, v ktorom má veľký vplyv úroveň stresu a medzi podstatné faktory patria aj genetické predispozície a množstvo, či kvalita spánku. Práve tieto podmienky podľa prieskumu priamo vplývajú na ukladanie tuku v tele a ten zasa mení úroveň hormónov v organizme, čo značí, že stimuluje napríklad aj pocit hladu, či vydávanie energie aj počas fyzickej aktivity.

Doteraz sa liečebné procesy zaoberajúce sa obezitou sústredili hlavne na starší model a jeho princípy, podľa profesora Briana Parra z univerzity USC Aiken sa bude musieť nový model brať do úvahy viacNa kalóriách a zelenine stále záleží, pričom jeho dodržiavanie nie je prakticky ničím novým – viac pohybu, menej jedla a hlavne psychická pohoda.

Do tohto princípu zapadá aj ďalší výskum, ktorý vykonali vedci v Austrálii. Ten tvrdí, že bežný človek by si mal okrem kontroly množstva denne skonzumovanej stravy do svojho jedálnička zaradiť väčšie množstvo zeleniny. Je samozrejmé, že prospešné účinky plodov našich záhrad sú známe už veľmi dlho, no vo všeobecnosti bola zelenina takpovediac podradená účinkom a „sláve“ ovocia. Práve zelenina ale môže značne zredukovať riziko chorôb, no konzumovať by sme ju mali až päťkrát denne, ovocie dvakrát denne. Profesor austrálskej University of Newcastle Clare Collins hovorí:

Ak by sme jedávali denne zvýšené množstvo zeleniny, značne by sme tak znížili prílev energie do nášho organizmu a redukovali by sme výskyt cukrovky, srdcovo-cievnych chorôb a rakoviny. Aj napriek tomu, že ochranné faktory zeleniny voči onkologickým ochoreniam sa začali v posledných rokoch spochybňovať, pravdepodobnosť vplyvu obezity na výskyt rakoviny sa zvýšila a to platí aj pre vlákniny a ich dopad na organizmus a prevenciu pred rakovinou hrubého čreva.

Iba sedem percent ľudí konzumuje zeleninu až päťkrát denne, pričom až 54 percent požije odporúčanú dennú dvojitú dávku ovocia. Výskum na 65 000 účastníkoch potvrdil, že u tých, ktorí pravidelne jedávali na základe spomínaného vzorca, vedci zaznamenali až o 42 percent nižšie riziko smrti spôsobenej rôznymi chorobami.
K pohode, vyrovnanému príjmu a výdaju energie a dostatku spánku by sme teda mali jedávať ovocie a zeleninu až sedemkrát denne, čo zlepší náš zdravotný stav a kondičku.

Pridaj sa k nám na facebook