Vernostné zľavy extra 3-7%

Nutrične najbohatšie potraviny

Výživa | 27. 9. 2012

Nutrične najbohatšie potravinyĽudia venujúci sa pravidelnému cvičeniu a zdravému životnému štýlu už väčšinou veľmi dobre vedia, ktorým potravinám a pokrmom by sa mali vyhýbať. Vo všeobecnosti platí, že jedlá, ktoré sú viackrát spracovávané a sú do nich pridávané rôzne druhy dochucovadiel, farbív a podobne, nie sú zo zdravotného a nutričného hľadiska na takej úrovni, ako je to pri naturálnych zdrojoch výživy.

Viete ktoré potraviny patria medzi najbohatšie na živiny, ak to porovnáme z hľadiska hustoty výskytu jednotlivých nutrientov? Nemyslia sa tým len bielkoviny, sacharidy a tuky, ale aj ostatné mikroživiny a stopové prvky. Výsledok vás možno v niektorých prípadoch prekvapí, no ak siahnete po akejkoľvek z nižšie uvedených potravín, chybu nespravíte. Nie sú to žiadne prázdne kalórie a žiadne zdroje rýchlej a krátkodobej energie.

 

Kakao (horká čokoláda)

Či už zoberieme do úvahy samostatný kakaový prášok, kakaové bôby alebo horkú čokoládu, kakao je tak bohaté na živiny, že vedci zatiaľ ani presne neidentifikovali všetky jeho prospešné látky. Ak sme pri horkej čokoláde, tak tým samozrejme nemáme na mysli rôzne typy mliečnych čokolád propagovaných reklamou a ani nekvalitné horké čokolády s minimálnym obsahom kakaa.

Vyberajte si kvalitné zdroje, t.j. horké čokolády s obsahom kakaa aspoň 60-70%. Samozrejme používať môžete aj samotné kakao, ktoré sa dá použiť pri príprave rôznych pokrmov, ale aj pri miešaní proteínových kokteilov. Kakao obsahuje hlavne veľa antioxidantov, minerálov, vitamínov a prírodných stimulačných látok. Okrem iného má priaznivé účinky na srdce, pokožku a navodzuje pocit dobrej nálady.

 

Bobuľoviny

Na rozdiel od ostatných druhov ovocia, bobuľoviny sa vyznačujú tým, že obsahujú menej cukru a sú preplnené širokým spektrom vitamínom, minerálov a antioxidantov, ktoré bojujú proti voľným radikálom. Patria sem napríklad černice, brusnice, maliny, čučoriedky alebo ríbezle.

 

Brokolica

Hlavný a klasický zdroj zeleniny aj v prípade kulturistov a ľudí venujúcich sa posilňovaciemu tréningu. Dá sa pripraviť na viacero spôsobov, je vhodná k mäsitým jedlám aj ako hlavná príloha, obsahuje veľa vlákniny, vitamínov, minerálov a stopových prvkov, znižuje riziko vzniku rakoviny a mnohých ďalších zdravotných chorôb. Pomáha správnemu fungovaniu tráviaceho traktu, čo má za následok to, že budete efektívnejšie využívať prijaté živiny.

 

Špenát a zimná kapusta

V tomto zozname musia mať svoje miesto aj ďalší dvaja zástupcovia z kategórie zeleniny. Zimná kapusta sa vyznačuje veľmi veľkou hustotou obsahu vitamínov, minerálov, aminokyselín, vlákniny a dôležitých antioxidantov, ktoré znižujú riziko vzniku zápalových procesov v tele a sú prevenciou aj proti rakovine. Zimná kapusta je zelenina, ktorá výborne chutí a ľahko sa pripravuje. Špenát je na tom podobne dobre s obsahom vyššie spomenutých látok a takisto aj s chuťou a prípravou. Vždy uprednostňujte čerstvé alebo mrazené formy týchto druhov zeleniny.

 

Konopné semená

Konopné semeno dnes už patrí medzi obľúbené potraviny priaznivcov zdravého životného štýlu. Dôvod je jednoduchý, keďže je to jedna z najvýživnejších potravín na zemi. Obsahuje všetky druhy aminokyselín, prospešné tuky, vitamíny a minerály, vlákninu a iné mikroživiny. Je ľahko stráviteľné, môže sa pridávať do šalátov alebo do pečiva.

 

Morské riasy a sladkovodné riasy

Sú menej známe a dá sa povedať, že neprávom podceňované. Morské a sladkovodné riasy obsahujú najviac antioxidantov zo všetkých potravín na našej planéte. Navyše sú doslova preplnené s aminokyselinami a minerálnymi látkami.

 

Chia semená (Salvia Hispanica)

Niektorí odborníci sa dokonca zhodujú v tom, že chia je lepšia voľba ako ľanové semienka. Vďaka vysokému obsahu antioxidantov vydrží chia dlhšie a nie je tak náchylná na vplyvy okolitého prostredia ako ľan. Chia bola jedným z hlavných pokrmov aztéckych bojovníkov, vo výraznej miere obsahuje nenasýtené mastné kyseliny, proteín a vlákninu.

Pridaj sa k nám na facebook