Vernostné zľavy extra 3-7%

Opotrebovanie kĺbov a ich výživa

Výživa | 28. 9. 2010
Opotrebovanie kĺbov a ich výživa

Jedným z najbežnejších problémov vrcholových aj rekreačných športovcov je práve bolesť kĺbov. Najčastejšími problémami býva ich zápal v dôsledku opotrebovania a reumatický zápal. Kĺby v ľudskom tele sú také citlivé preto, lebo sú pomerne bohato zásobené cievami a nervovými zakončeniami.

Naša nervová sústava je neustále informovaná o stave a funkčnosti jednotlivých kĺbov v pokoji a pri fyzickej činnosti. Výnimkou je akurát kĺbová chrupka, v ktorej sa nervy a cievy nenachádzajú. To vysvetľuje fakt, že je schopná znášať väčšie zaťaženie bez toho, aby trpela jej výživa. V prípade, že by chrupavka obsahovala cievy, tie by boli potom pri každej fyzickej činnosti alebo pri zaťažení stláčané a chrupavka by bola o to viac poškodzovaná.

Platí základné pravidlo, že ak má byť určitý kĺb v plnej funkčnosti, tak musí byť v poriadku chrupavka. K jej poškodzovaniu a znehodnocovaniu môže dôjsť vo viacerých prípadoch:

Zmena zloženia kĺbovej tekutiny:
Ak k tejto zmene dochádza alebo ak sa tvorí menej kĺbovej tekutiny, tak chrupavka nie je dostatočne vyživovaná. Časom môže jej povrch prasknúť a zdrsnie. Pohyb v kĺbe sa tým pádom stane bolestivým a nastáva riziko vzniku zápalu.

Prílišné zaťaženie kĺbov u ľudí s nadváhou:
Dôvod je jasný – títo ľudia so sebou nosia v pomere ku svojmu kostrovému aparátu príliš veľa tuku, ktorý nadmerne zaťažuje kostru a opotrebúva chrupavky.

Nedostatočné vyvinuté a neprecvičované svalstvo:
Látková výmena, prekrvovanie kĺbov a zmenšené trenie v kĺboch umožňuje ich pohyb, ktorý je uskutočňovaný práve jednotlivými svalmi. Pravidelným cvičením a strečingom sa svaly uvoľňujú a tým sa vylepšuje aj pohyb v kĺboch.

Zranenia a neúmerne zaťažovanie:
Treba si tu uvedomiť jeden fakt – kosť sa zregenerovať môže, ale chrupavka túto vlastnosť nemá. Po jej poškodení sa nepokryje novou hladkou chrupavkou, ale tzv. zjazveným tkanivom. Kosti potom môže chýbať potrebná klzkosť, kĺb sa stane menej pohyblivý a môže byť viac bolestivý.

Poruchy stavby kostry:
Patria sem ploché nohy, vbočené alebo vybočené kolená.

Šport na vrcholovej úrovni: 
Časom sa problémy môže vyskytnúť pri rôznych druhoch športov (tenis, futbal, hokej, silové športy, gymnastika, atletika, bojové športy, atď.)

Starnutie: 
Chrupavka je s pribúdajúcim vekom stále menej schopná záťaže a horšie sa prispôsobuje jednostranným opakovaným a nárazovým pohybom.

Poznáme veľa chorôb kĺbov, ale najbežnejšou a najčastejšie sa vyskytujúcou je práve poškodenie kĺbu opotrebovaním chrupavky – tzv. artróza. Vzniknutá artróza sa zmeniť nedá, pretože kĺbová chrupka sa už nedá obnoviť. V takomto prípade sa s ňou už len treba naučiť žiť a robiť všetko pre to, aby sa zmiernili jej príznaky. Ťažká artróza bedrového alebo kolenného kĺbu alebo zápalová plochá noha, keď už nepomôže nič iné a pacient veľmi trpí, sa dá riešiť aj operatívnym zákrokom. Omnoho spoľahlivejšou formou ako liečiť artrózu je snažiť sa vyvarovať opotrebeniu kĺbov v prípadoch, keď to môžeme ovplyvniť.

Dnes sú veľmi populárne športy, pri ktorých dochádza často k úrazom (korčuľovanie, skateboardy, zimné športy a iné). Preto treba používať chrániče kolien a lakťov a minimalizovať prípadné poškodenie. Mali by sme takisto rovnomerne zaťažovať naše pohybové ústrojenstvo a venovať sa rôznym športom a telesnej výchove (posilňovanie, plávanie, cyklistika, cvičenia na správne držanie tela atď.). V neposlednom rade je dôležité upraviť životosprávu a v prípade potreby zhodiť nadbytočný tuk. Je dôležité jesť veľa zeleniny a ovocia, olejnatých rýb s obsahom omega-3 mastných kyselín, ktoré majú protizápalové účinky (losos, makrely, sardinky, pstruh, tuniak, haring), prijímať celkovo dostatok bielkovín a užívať vitamíny skupiny B (posilnenie nervov). Pomôcť môže aj vitamín D, ktorý slúži na lepšie vstrebávania pre kosti a kĺby nevyhnutného vápnika.

Tradičný spôsob liečenia kĺbových problémom pomocou liekov je spravidla vhodný len pre zmiernenie príznakov. Lieky sú len dávkou prostriedkov na utlmenie bolesti. Samotný problém opotrebovania často krát vyriešiť nevedia. Čo viac teda ešte môžeme urobiť pre prevenciu a ochranu našich kĺbov? Nakoniec som si nechal účinnú zbraň v boji proti bolestiam kĺbov, ale aj v prípade ich prevencie – doplnky výživy určené na podporu kĺbovej výživy, ktorým bude určený ďalší článok danej problematiky. Pozrieme sa v ňom podrobnejšie na jednotlivé látky, ktoré sa najčastejšie používajú v moderných doplnkoch na podporu kĺbovej výživy.

Pridaj sa k nám na facebook