Vernostné zľavy extra 3-7%

Príbeh kokosového oleja

Výživa | 8. 7. 2015

 Kokosový Olej

Minulý týždeň sme otvorili tému použitia prírodných ingrediencií ako účinné protizápalové prostriedky v podobe zdravých mixovaných smoothie. Často používanou ingredienciou sú však aj zdravé tuky, špeciálne kokosový olej. Otvoríme tému konzumácie tukov, aby sme vyvrátili zbytočné obavy z ich používaním a urobíme tak v tom poriadok.

Najčastejšie otázky v tejto súvislosti sú: Je to pre telo zdravé? Koľko by som toho mal jesť? Zoznam otázok pokračuje.... Nižšie nájdete odpovede.

Počas posledného, približne roka, je celkom okolo kokosových olejov rušno. Áno, určite je to spôsobené aj zlepšením jeho dostupnosti pre Slovenských zákazníkov. Použitie kokosového oleja je rozmanité a dá sa použiť takmer na všetko.

Čierna a zároveň biela je, že kokosový olej je tuk. Presnejšie povedané, kokosový olej je nasýtený tuk. Toto je bod, kde otázky a odpovede ostávajú v súvislosti s touto potravinou trochu zakalené.

Nasýtené tuky boli dlhodobo spájané s negatívnymi účinkami na zdravie, vrátane ich schopnosti zvýšiť hladinu cholesterolu v krvi s následkom zvýšeného rizika srdcových ochorení. Problém bol, že sme sa naučili vnímať mastné kyseliny ako celok. Kokosový olej však obsahuje mastné kyseliny so stredným reťazcom, čo ho odlišuje od masla, mlieka a mliečnych výrobkov a všetkých ďalších živočíšnych nasýtených tukov s dlhým reťazcom.

 

Práve mastné kyseliny so stredným reťazcom môžu za pozitívny vplyv kokosového oleja na ľudský organizmus.

 

4 výhody kokosového oleja pre športovcov

Rýchla energia
Naše telo metabolizuje mastné kyseliny so stredným reťazcom inak ako mastné kyseliny s dlhým reťazcom. Tie so stredným reťazcom sú metabolizované v pečeni a potom rýchlo konvertované na energiu do našich buniek, čo nám umožňuje ihneď tuk využívať ako palivo, pred uložením do tukového tkaniva, ako sa to deje s tými mastnými kyselinami s dlhým reťazcom. Táto skutočnosť by sama mala byť dostatočným dôvodom pridať kokosový olej do jedálnička pred- tréningových jedál.

Antioxidačný booster
Kokosový olej má tiež vysoký obsah polyfenolov, ktoré chránia telo pred stresom a chorobou. Tréning zanecháva veľké množstvo stresu na vašom organizme, čo oslabuje imunitný systém. Prísunom ďalších antioxidantov z kokosového oleja, teda chránite svoj organizmus posilnením imunity.

Nasýtenie
Tuky trávené pomalšie ako sacharidy, vám pomôžu cítiť sa dlhšie nasýtenými. Pre udržanie hmotnosti a chudnutie je táto vlastnosť výhodou, ktorá vám pomôže cítiť sa po jedle dlhší čas nasýtenými a teda spokojnejšími. Chránite sa tak pred návalmi hladu a prejedaním sa.

Pre šport, obzvlášť vytrvalostný ako beh a cyklistika sa vďaka kokosovému oleju budete cítiť počas aktivity dlhšie lepšie, pretože zvýšite energetický metabolizmus počas vysokých a stredne intenzívnych zaťažení. Zvážte pridanie lyžice kokosového oleja do jedálnička pred takýmto druhom športu.

Riešenie starostlivosti o pleť
Kokosový olej má priaznivý vplyv na vašu pokožku, rovnako ako na vašu diétu. Neváhajte ho použiť ako liek na suché a popraskané pery a na podráždenú a opotrebovanú pokožku po dlhej športovej aktivite. Plus môžete ho použiť aj ako vlasový kondicionér, vyživovať na pokožku hlavy a zbaviť sa lupín. Vtierajte ho aj do pokožky naťahovanej zväčšujúcimi sa svalmi, prípadne v tehotenstve na bruško, aby sa netvorili strie. Môžete ho použiť aj na ochranu pred slnkom alebo vodou. Má slnečný ochranný faktor č. 4.

Varenie
Ďalšou z pozitívnych vlastností je, že má vyšší stupeň horenia ako bežne používané rastlinné oleje. To znamená, že sa tak rýchlo neprepáli ani počas vyprážania. Rovnako ako ostatné zdravé tuky a oleje, kokosový olej je „dobrý tuk“, ale mal by sa konzumovať s mierou. Zahrňte ho do svojho jedálnička v malom zodpovedajúcom množstve, ako napríklad okolo 1polievková lyžica denne. Nepresahujte dávku 2-3 lyžice denne (v závislosti na vašom diétnom programe).

Nahraďte ním ostatné oleje vo varení a pečení (verzia pre tepelnú úpravu bez chute a vône) alebo si ho vmiešajte do ovsených vločiek, či rannej kávy (100% panenský kokosový olej) , prípadne namiesto masla natrite na toast. Budete tak čerpať len jeho pozitívne vlastnosti prostredníctvom vášho jedálnička.

Nutričný Tip
Kokosový olej dokáže znížiť kalorickú hodnotu bielej ryže. Ako je toto možné? Indický vedci hľadajúci liek na čoraz väčší dopyt po lacných a energeticky bohatých potravinách následkom preľudnenia prišli na to, že ak udusíte ryžu na kokosovom oleji a následne ju necháte na 12 hodín postáť v chladničke, škrob v nej zmení svoju molekulárnu štruktúru, čím klesne energetická hodnota bielej ryže o 60%! To je dobrá správa pre každého, kto si stráži kalorický príjem v diéte. Samozrejme záleží aj na druhu ryže, no výsledky boli u všetkých druhov bielej ryže podobné s rozdielom 5-10 %.

 

Ponuka Kokosový Olej

 

Pridaj sa k nám na facebook